TRÆNA 2003

traena-1

Äntligen efter ett års väntan är det dags igen. Årets fiskeresa mellan 8 -16 maj går till Træna .

traena-2   traena-3

Vi som åker är brödraparen Björsa och Lars Käck, Kaj och Jani Strömberg, Mats Arnoldsson, Leif Andersson, ett s.k wild-card Tony Gustafsson samt undertecknad . Alla medlemmar i Stäket SF utanför Stockholm.

Varför då åka på ett nytt ställe när Røst är ett eldorado för sportfiske. Det är väl kanske flera orsaker men nya utmaningar är inte helt fel. Dels tyckte vi att Røst är "sejens förlovade land" men övriga arter var inte så mycket att hurra för. Vilket kan bero på oss eller att vi var där vid fel tidpunkt. Vad vet jag.

Træna ligger ca 11 landmil söder om Røst precis vid polcirkeln. Som några av oss ser det är det  närmare ut till fiskeplatserna och kan därmed mer välja sida beroende på vind, strömmar och vågor. Nu har vi inte hört någon som har varit här, i alla fall inte skrivit något om fisket. Allt detta gjorde att vi valde att prova Træna i år. Vi ska bo hos Edith Olsen på Træna Rorbuferie A

traena-4    traena-5

Torsdag 8 maj

Äntligen efter 108 mils resa är vi framme i Stokkvågen där Blå vägen slutar. Blå vägen är en historisk vandrings- och vattenväg från Onegasjön i Ryssland via Finland, Sverige till norska kusten. Vi hade träffats vid 15-tiden dagen före för att som vanligt hemma hos Mats på Strandvägen i Kungsängen packa båtar och justera trailers. Det är ett evigt stuvande av säckar med mat, dricka, kläder och fiskegrejor. Vi börjar bli rätt vana med dessa saker så det går undan. På med pressar och spänn på remmar och slutligen en massa målartejp runt allt. Klart. Visst ja vi hade ju inte kollat lufttryck. Motorer och båtar var redan testade. Det verkar som Strömbergarna fått bättre fart på motorn i år så vi ska slippa jaga reservdelar i det sista. Det är en klar nackdel att åka tidigt på säsongen för då måste allt göras när båtarna fortfarande ligger på land. Vi bestämde att åka den kortaste vägen upp trots osäkerheten om vägarnas beskaffenhet. Enligt vägverket skulle det inte vara några arbeten samt att alla vägar är asfalterade. Vi åkte E4 till Sundsvall och vid Stavreviken väg 331 och 345 mot Hoting. Delar av vägen var rätt guppig så medelhastigheten blev inte så hög. Eftersom Strömbergarna har viss förmåga att åka fel tog vi täten. Av någon anledning så skulle de åka först efter Sundsvall för att visa efter förra årets felåkning att de kan hitta. Jo vad hände den yngre strömbergsbrodern försökte finna genvägar via grusvägar och förbi att hinder som poliskontroller. Men detta tappra försök avstyrdes i tid , för att bespara de övrigas nerver. De är typiskt försöker man släppa fram dem så blir det alltid samma resultat. Vi tog raskt över täten igen.

Därefter tog vi inlandsvägen till Storuman och sedan Blåvägen via Tärnaby till Mo i Rana. Apropå Tärnaby så stannade vi tidigt på morgonen för att tanka. Vi frågade var toan och den talföre Stenmarkskusinen pekade och drog in luft med en tyst väsning (om ni tänker er någon som försöker suga upp det spillda whiskyn från bordet) som svar på våra frågor Vi hade rätt roligt åt "vältaligheten". Men det var ju tidigt på morgonen och jag vet att man får inte så mycket mer svar från vissa av oss heller.

traena-6           traena-7

Färjeläget vid Stokkvågen ligger i en skyddad vik gömd vid Norges höga kust ca 7 mil från Mo i Rana ska sista etappen med färjan på 3 timmar till Træna påbörjas. Naturen och närheten till havet bildar en otroligt fin vy där en havsörn som verkar ridande på vindens vingar sneglar ner mot en fårskock och verkar bedöma oddset för att få lite lammkött. Färjan som ska tas oss till Træna ligger lugnt och vilar. Vi är 3,5 timme före avgång eftersom resan från Stockholm denna gång gick utan blessyrer. Tiden till avgången verkligen kryper fram. Vi fikar lite i väntrummet men vi är alla ganska trötta efter drygt 16 timmars sträckkörning. Det är svårt att sova i bilen men av utmattning somnar man till slut. Fast vissa har ju inte sovit någonting på hela resan trots helt ljudbara snarkningar. Äntligen får vi köra ombord och för oss förare väntar en 3 timmars sjövistelse. För vissa andra börjar en frågestund där även det löjligaste svaren belönas med whisky. Stämning blir snabbt hög och resan går genom skärgården via den 600 meter höga klippön Lovund. Vädret är mulet med "Sverigevind". Det är lätt att fastna på däck för alla fantastiska vyer. Vi närmar oss Træna där Husø är centralön. Edith Olsen på Træna Rorbuferie  tar emot oss och önskar oss välkomna. Hon kör före de ca 2 km till stugorna. Det går undan värre så vi nästan tappar bort oss. Nu börjar avpackningen men det går ganska trögt eftersom frågestunden på båten har tydligen tömt en del hjärnceller och vissa blandar ihop avpackning med packad. Det är otroligt med grejor vi har med oss. Egentligen är vi helt självförsörjande under veckan. Vi har bokat 2 st 4-bäddsstugor. Stugorna är nog ett av de bästa boende vi haft med en stor altan där vyn över Trænastaven och som vi kallar det Taj Mahal(natoradar'n) är vidunderlig. Som vanligt är det fest första kvällen. Men alla börjar bli lite äldre och de flesta går och lägger sig vid 19-tiden!!!???. De det finns några tappra som håller ut några timmar till.

Fredag 9 maj

De första vaknar vid 6-tiden och väcker alla andra. Det tar en stund att fatta att man inte ska jobba på en vecka. Alla vet vad som väntar idag. Sjösättning av båtar samt upptackling av alla fiskeprylar. De blir även diskussion och planering vart fisket ska ske idag. Allt beroende på hur och vartåt det blåser. Det ser lovande ut. Vinden verkar svag i alla fall inne i viken men det regnar lite. Det är en väldigt bra ramp som ligger ca 1 km från där vi bor. Det är endast 300 m sjövägen dit från bryggan. Bryggan ligger precis nedanför stugorna. i en skyddad vik. Det är en del hus, bryggor, sjöbodar och två fiskfabriker i närheten där vi bor. Det har varit en militärövning och 3 båtar bl.a den svensktillverkade stridsbåt 90 kommer in med manskap som ligger på inkvartering i några stugor. Det är häftigt att se dessa båtar komma in till bryggan. Vi packar ner allt fiskegrejorna i båtarna. Vi hörde av några svenskar som åkte tillbaka samma dag som vi kom att det fanns bra med torsk i sundet vid Husö precis utanför samhället. Det låg ett nerbränt hus som riktmärke. Vi åkte dit för grabbarna var inte klara med tacklingen och väntade på dem. Vi fick en katt på 2 kg och lite småtorsk. När de ändra äntligen kom så tog vi riktmärke på ett grund som heter Fjeldskallen som ligger sydväst om Træna. Vi fick inget så vi åkte vi ut mot Træna fyr och stanna på vägen vid Baalskjersbøen och fick lite småtorsk. Vi tyckte att det gick lite höga vågor (3 m) men grabbarna som är mer sjövana drog vidare mot fyren. Kaj fick en sej på 10.9 kg högt upp i vattnet. De andra fick bleka och torsk men inget större än 5 kg. Lars fick en petflaska på 1,5 kg!! Vi åkte tillbaka till Hiø efter tips där det skulle finnas fin fisk på 33 m. Vi kände inget och fortsatte leta bland öarna runt. Vi Olsdretterne på bara 13,5 m djup fick vi bra med torsk runt 140 kg. Vi hade i fiskfabriken fått tillgång till en gammalt rensbord och fixade belysning och vatten samt även en högtryckspruta. Vi pratade med Edit och hennes dotter så allt gick att ordna. Vi hade även tillgång till en stort fryscontainer. Det här med rensningen var perfekt eftersom vi är 8 st och nere på bryggan finns det bar plats för 2 personer att rensa fisk. Vi tömde allt rens till havs. På kvällen kom Sven som bor på ön till oss och visade på sjökortet var vi skulle fiska. Vi fick låna hans kort så vi kunde plottra in grunden. Alla verkar var mycket trevliga och tillmötesgående här på Træna. Med fredagsfärjan kom ett gäng polacker. De hyrde båtar och fiskade dygnet runt. De verkade trevliga men språken gick förbi varandra. Men via teckenrörelser så kunde vi hjälpligt sköta kommunikationen.

traena-8traena-9 traena-10

Lördag 10 maj

Fint väder och svag sydvästlig vind. Vi åkte genom sundet mellan Sanna och Husö och provade utanför Trænastaven och Stavfjeldsbøen. Det gick rätt höga dyningar. Vi kände inget och vi åkte inåt. Enligt Sven skulle det vara bra koljafiske vid Kvalhausen på inström. Vi åkte norrut genom en massa öar och sund. Det låg en lokal fiskare där och fick en del torsk och kolja. Vi fick lite torsk, långa, katt, kolja men bara smått. Det gäller att vara på rätt tidpunkt. Normalt sätt är inström eller när vattnet stiger (flo) som ger det bästa fisket. Grabbarna tröttnade och åkte ner mot Træna fyr och fick fina torskar mellan 9 och 10 kg. Fast de blev lite sjösjuka och åkte hem. Vi åkte tillbaka till Olsdretterne och hittade rätt bra med torsk. Totalt fick vi 100 kg fisk Vi fick höra att det jobbade mellan 30-40 svenskar i fiskfabrikerna på ön så på kvällen stack vi till ön enda pub men där var det lugnt. Förutom vi 8 var det 6-7 personer till. Det var säkert samkväm någon annanstans på ön. Det blir var sin öl, lite dart och sedan åkte vi hem.

Söndag 11 maj

Ett fantastiskt väder hela dagen. Det var ganska vågigt med stora dyningar med desto längre dagen gick så lugnade det ner sig. Vi åkte söderut. Grabbarna åkte till Fjeldgrundet med ganska dåligt resultat för att därefter åka till strax söder om Træna fyr. Där fick de en del torsk med några runt 7 kilo. Lasse fick 2 st blekor på 7,3 resp. 6,9 kg "kanonfina". Kaj svarade för den udda fångsten den dagen med en långa på ca 2,5 kg. Däremot högg lubbarna som galna. De högg så mycket att vi blev trötta på dessa slemproppar och flyttade. Vi började vid Olsdretterne. Sedan ringde grabbarna (utlurade) och sa att de fått stortorsk söder om fyren. Vi åkte dit i motvågor och dyningar. Vilken dag lubbarna jagade i ytan. Leif grät när han såg dem. Han fick sitt lystmäte och satsade på riktat fiske. Tyvärr drog han in oss alla i detta fiske. Vi gav upp till slut. Vi fick några blekor. Vi borde nog ha letat lite mera där ute för havet blev lugnare och lugnare. Vi åkte tillbaka och fick en del vid Baalskjersbøen. Sista doppet var vid Surnøbøen men där gick veven av på Tonys rulle efter vad han sa ett kraftigt hugg? Polackerna hade fått den lite rödspätta och katt samt en torsk på 13,1 kg i sundet mellan Sanna och Husø.

traena-10      traena-11

traena-12

Måndag 12 maj

Det blåste rätt mycket sydlig vind. Vi åkte strax söder om där vi bodde och provade i lä bakom Surnø och grabbarna vid ön bredvid som heter Kvalø. Vi fick lite småtorsk. De låg kvar och kajkade lite bland öarna utan större resultat. Vi åkte genom Sannasundet till baksidan av Trænastaven. Hittade en del torsk. När Leffe drog upp en mindre torsk kom en hälleflundra efter på ca 10 kg. Nu blev det aktivitet i båten. Alla i med sina grejor framför "hällen" . Den simmade intresserat runt båten men ville inte bita på våra grejor. Vi skulle haft en tackel med sejfiler hade det nog gått. Åkte i land vid Sanna och fikade. Pratade med en i ortsbefolkningen. De bor 4 st fasta på ön. Han berättade lite om fisket. 1959 var det så mycket skrei in bland öarna som stod i 2 famnar på grunt vatten. Dessutom berättade han att en gång, hade det blåst så mycket att den väg som går upp radartornet, hade asfalten blåst bort från vägen. Efter den storyn åkte vi ut igen och fick en del torsk. Totalt fick vi ca 120 kg torsk den dagen.

Tisdagen 13 maj

En sydvästlig vind gjorde att vi avvaktade. Några var ner i närmaste fiskfabriken. Det låg 2 st sillhajar (håbrand) på ca 100 kg styck på golvet som vi blev erbjudna. Vi åkte ner till byn och tankade alla tomma dunkar. På eftermiddagen bestämde vi oss för att köra lagtävlingen mellan båtarna. Området skulle vara mellan "Piren – Puben". Det första grabbarna gjorde var att åka utanför området. Diskningen var överhängande. Tack vare vårt storvurma inställning fick de fortsätta med sin "no limit border". Det nappade otroligt bra utanför fiskfabriken. Totalt fick vi 200 kg torsk på 2,5 timme. Obelix får första inteckningen i vårt nya vandringspris. Grattis från oss alla till er alla. Det verkar som lokalbefolkningen har koll på vad vi gör. De trodde knappt på att vi fått så mycket fisk utanför fabriken på 7- 12 m´s djup. På natten blev det kav lugnt.

traena-13       traena-14

Onsdagen 14 maj

Dagen går i väntan. Vinden har vänt och en hård nordlig bris med lite regn. Idag blir det kulturrunda. Vi åkte till ett hembygdsmuseum. Där fanns bl.a. över 5000 år gamla träkrokar, en utländsk guldring från 1400-talet med graveringen Buro, Berto, Beriora samt mycket annat de hittat i grottan på Sanna. Kyrkan i trä är från 1737 och är mycket fin inuti. Vi bad för bättre väder och skitfiske. Mats försökte blidka han där ovan genom via predikstolen försöka få direktkontakt. Vi åkte hem och tog en grogg för att invänta ev. kvällsfiske. Framåt 20-tiden började vinden avta så vi åkte och provade utanför fiskfabriken där vi var igår. Det drog fortfarande ganska bra med nordostvinden. Vi fick 20-tal torskar. Grabbarna som nu var på "rätt" sida om piren fortsatte fisket söderut. Så när vi kom ifatt dem ropade de mjau, mjau, kiss, kiss. Mats fick en lätt rysning, fast de hade inte fått något utom ett gott skratt. De åkte hem? Vi fiskade av de läsidor som ligger vid yttersta öarna på sydostsidan. Vi fick inte ihop 40 kg torsk ens.

På tal om att blåsa, så berättade pensionären på Sanna följande. När de byggt vägen upp till radarstationen genom att spränga en tunnel och sedan asfaltera vägen blåste det så mycket en gång att asfalten blåste av vägen. Jämfört med det var det egentligen kav lugnt idag.

traena-15traena-16 traena-17

Torsdagen 15 maj

Inget vidare väder idag heller. Nordvästlig bris och regn. Vi ville åka hem men grabbarna ville inte hem och städa eller vad de mumlade om. Vi åkte i alla fall ut vid 11-tiden. Leif stod över. Vi åkte i närheten av laxodlingarna i Sannasundet. Några torskar. Vi åkte iland på Sanna och besökte grottan. Den är ca 50 m djup och 32 m i tak. De har ibland musik- och andra evenemang där. En kulturell utflykt av värsta dignitet. Efter lite fika i väntkuren på kajen medan det regnade åkte vi ut till Trænastaven. Fick en bra drift med 50 kg torsk på en halvtimme. Efter flera drifter på samma ställe utan något större resultat åkte vi hemåt. Grabbarna drog nästan hemåt direkt efter grottan. De verkade inte intresserade av fiske längre. Vi stannade till utanför färjelägret och fiskade mitt i Husösundet på vägen hem utan resultat. Det kändes som nålar i ansiktet var det nu var som kom ner ovan ifrån. Vi fick ihop ca 70-80 kg torsk den dagen. Edit dotter hade gjort ön specialitet Bacalao. Det är en torsk gryta på lök, tomater potatis och kryddor. Alla torsk de fångar saltas ner två gånger och torkas sedan. Efter blötläggning används den bl.a i denna maträtt. Väldigt gott!

Fredagen 16 maj

Det var dax att packa ihop. Typiskt fint väder. Alldeles klarblått. Vi återställde allt i fiskfabriken och delade på all filead fisk. Totalt fick vi ca 700 kg = 180 kg fileat. Vi tackade för oss och började den långa resan hem med 3 timmars färjetur. Det brukar alltid vara segt att åka hemåt och vi försökte sova på färjan. Men allting gick bra så vid 22-tiden var vi i Stokkvågen och kunde börja köra igen. Björsas bil var inte i riktig högform för kolen till generatorn brände hela tiden. Det blev en del stopp innan vi vid 16-tiden på lördagen var vi i Kungsängen.

traena-18   traena-19

Vad kan man då ge för slutomdöme av resan.

Fisket är som vanligt beroende av väder och vind mer än om tillgången på fisk. Närheten till öppet hav, runt hela ön, ger stora möjligheter till riktigt bra havsfiske. Det som vi tycker är bättre än ex.vis Røst och Værøy är inomskärsfisket. På de andra ställena är detta obefintligt. Visst många åker i första hand hit för att få de stora men vissa dagar kan man inte gå ut på havet och då är Træna det bästa alternativet hittills. Sejfisket på Røst är outstanding men söker man i farvattnen runt Træna går det att hitta storsejen och stortorsken med.

Boendet är det bästa hittills med både rens- och frysmöjligheter i fiskfabriken. Rampen kan användas på vid ebb och flod. Stugorna har bra utrymmen med stora altaner och ligger precis vid flytbryggan. Edit Olsen med dotter tar väl hand om sina gäster och ser till att de trivs.

Så vi kommer att åka hit flera gånger.